onsdag 15 juni 2011

:: Recept på begäran ::

För någon helg sedan fylldes mitt hem med goa scrappiga vänner! Jag gjorde mitt bästa för att de skulle trivas genom att "muta" dem med mat och fika. Några ville gärna ha recept på mina mumsiga Chokladrutor så jag tänkte dela med mig även till er som läser detta:)

Chokladrutor

Kakan:
200gr Smör
3 dl Strösocker
2 Ägg
2 dl Vetemjöl
1 dl Kakao
4 tsk Vaniljsocker
1 tsk Bakpulver

Glasyr:
2 dl Vispgrädde
2 dl Strösocker
2 msk Sirap
100 gr Mörk Choklad
100 gr Smör

Garnering:
Flagad Mandel

Gör så här:
Smält smör i en kastrull. Ta av från plattan och rör i socker och ägg.
Blanda Kakao, Mjöl, Vaniljsocker och Bakpulver i en skål.
Rör ner Mjölblandningen i kastrullen.
Bred ut smeten i en långpanna (ca 35x20cm) med smort bakpapper i. Grädda i 175 grader i cirka 15-20min.

Ta ut den och låt den svalna en liten stund. Vänd den sedan upp och ner och dra försiktigt bort pappret. Låt svalna.

Gör glasyren:
Blanda Grädde, Socker, Sirap och Chokladen i bitar i en kastrull. Låt koka under omrörning tills glasyren tjocknar och Chokladen smält, 10-15 min.
Ta kastrullen av värmen och vispa ner det kalla Smöret i klickar. Bred/häll glasyren över kakan och strö sist över flagad Mandel.
Låt den kallna i kylen och skär sedan rutor, inte för stora då den är rätt mäktig. Men ack så goooood!

4 kommentarer:

Theresa/Tette sa...

Men vad kul att du lade upp receptet - för kakan var verkligen helt suuuper smarrig! Tack för scrapdagen och hoppas vi ses snart igen.

Skärviknina sa...

Oj oj oj vilket smarrigt recept. Jag är en riktig "baktant" så detta måste jag testa! Ha det så gott! N.

Lilo sa...

Yummie!!! =)

Cath. sa...

Å den var sååå god, har inte haft riktigt tid men nu är receptet sparat och jag ska testa det snart. Måste köpa mer smör bara för idag har det gått åt en hel del när jag stått i köket i värmen hela förmiddagen och bakat...
Kramar i massor!